1. Mer om

StølsmaradalenFoto: Eivind Haugstad Kleiven som har funnet denne lille perlen, så ofte har du hytta og landskapet i Stølsmaradalen helt for deg selv Fra Stølsmaradalen til Avdalen gard. Fra hytta bort til helårsbrua over Stølsmaradøla og så til stidelet mot Vetti. Videre på den gamle stølsveien langs dalsida Stølsmaradalen er en ubetjent DNT-hytte i dalen med samme navn sørøst for Hurrungane i Vest-Jotunheimen. Hytta drives av DNT Oslo og Omegn Gravdalen var tidlegare seter til Avdalen, og ligg ein times tid opp i fjellet vest for Avdalen. Turen følgjer ruta mot Stølsmaradalen fram til Det er hovedsakelig dalene vi utforsker, men også vidde, kulturstier og fjordarmer. Årets eventyr er Fjordingen

Utsikten ned den ville Utladalen er upåklagelig. Været er enda klarere enn i går Vetti gard i Utladalen Turen er en vandring i utkanten av Jotunheimen nasjonalpark med Hurrungana skjult bak fjellsida vi går langs.

Storslåtte Utladalen i Hurrungane

Etter en time på tur, og med orkesterplass til Vettisfossen, setter vi oss ned på et ubehagelig underlag og ordner oss et aldri så lite måltid. Etter pausen passerer vi Storbekken, som faller utfor kanten der nede. Denne så vi nedenfra på Vetti gard i går, og forstår nå sammenhengen. Vi fyller flaskene og krysser bekken.

Det er enda et stykke igjen Med tunge sekkar og til dels på alle fire oppover, krevde det viljestyrke å kome seg opp, men det var lite sutring og klaging! Kvar gong vi stoppa for å puste på, kunne vi nyte synet av Vettisfossen - Nord-Europas høgaste uregulerte fossefall på 275 meter!

Hele Norges turplanlegger

Og Stølsmaradalen var like vakker som vi trudde den skulle vere! Det eine er ein halvtimes tur inn til foten av Vettisfossen. Planane var ikkje heilt klare, så eg tok det meste på sparket. Klokka nærma seg 4 i det eg gjekk avgårde, så eg fekk no sjå kor langt eg kom i løpet av ettermiddagen Først bestemte eg meg for å gå opp til turistgarden Avdal.

I varmen var det godt å få litt påfyll av vatn. Tenkte så å gå opp på stien mot Stølsmaradalen.

Etter endå fleire høgdemeter oppover, flata det ut og eg gjekk på ein måte på eit platå langt over dalebotnen. Traff forøvrig snart på eit par turistar som tydelegvis hadde lagt ut på ein kanskje litt for lang dagstur.

Stølsmaradalen

Dei såg rimeleg trøtte ut etter å ha gått opp frå Vetti og det var framleis eit stykke for dei ned til Hjelle igjen. Stølsmaradalen Eg kom meg i løpet av kvelden heilt fram til den fantastiske Stølsmaradalen. På den vesle turisthytta var det eit par familiar som hadde gått inn frå Avdal.

Etter eit svært forfriskande bad i elva ver litt obs med tanke på strømmen, så fekk eg opp teltet på ei flott grasslette like ved.

Eg vakna til lyden av den skummande elva og den friske fjellufta i Stølsmaradalen. Sola steig opp og skyene trakk seg unna; For ein flott dag i denne utrulege naturen! Vi fortsatte over Fuglenosi og kom inn på den merka stien rett ved Nybekken, og fulgte stien videre. Flott og fargerikt terreng også her, litt småkupert og ganske så vått og sølete.

Vi kom til Stølsmaradalen i halv åtte tida, rett før det ble mørkt. Vi brukte ca 7,5 timer ca 14 km, og 800 meter stigning inkl. Stølsmaradalen ubetjent hytte, DNT Oslo og omegn, 848 moh var en utrolig koselig støl, også denne i enden av en hengedal med mest sannsynlig en fantastisk utsikt inn mot Hurrungemassivet hvis sikt, som Gravdalen.

Les også: Foodora kontakt

Eventuell klage skal stilast til Miljødirektoratet, men sendast via nasjonalparkstyret innan 3 veker etter at brevet er motteke. Søknaden skal handsamast etter - Verneforskrifta for Utladalen landskapsvernområde av 14. Dette er fordi området ligg svært uveisomt til, og nedtransportering av felt vilt må skje i svært bratt lende. For å få et mest mulig balansert uttak og forvaltning av hjorteviltet på hele eiendommen gnr. Da relativt godt vær er en forutsetning for å jakte i dette området søkes det om at dispensasjonen gjelder i et vindu på en måned.

Gravdalen og Stølsmaradalen

Men det planlegges kun jakt en helg i løpet av omsøkte periode, og det er i den forbindelse det søkes om dispensasjon til bruk av helikopter. Husk å ha med ren lakenpose og rent putevar, eller eget rent sengetøysett.

Oppslag med hytteregler og priser finner du ellers på hytta. Med appen "DNT Hyttebetaling" kan du enkelt betale mat og overnatting på de selvbetjente hyttene. Appen er tilgjengelig for IOS og Android. Appen fungerer også på steder uten telefon- og nettverksdekning.

STØLSMARADALEN Relaterte emner

Legg til i kalender Fottur i spennende og krevende terreng. Vi skal virkelig få oppleve hele Utladalen. Jeg gleder meg og fellestur rundt hele Utladalen skjer ikke ofte! Så dette blir spennende og med en storslått avslutning på Avdalen gård har vi fått med oss absolutt alle plassene i dalen. Samt det desidert flotteste utsynet mot Vettisfossen med sine 275 meter fritt fall. Utladalen er en av Norges flotteste daler med de store Hurrungane rett over, dype daler og svært høye fossefall.

STØLSMARADALEN Kommentarer:
Rapportert den Stølsmaradalen
Skår fra Kirkenes
Jeg trives dele interessante nyheter livlig. Les gjerne min andre innlegg. En av mine fritidsaktiviteter er Bier brauen.